Kom ihåg att alltid läsa Villkor och Bestämmelser innan du genomför et inköp
Följande försäljnings- och leveransvillkor gäller för alla leveranser från Naturebaby. Villkoren gäller i de fall där det inte finns ingått et andra skriftliga avtal mellan dig som köpare och Naturebaby
Når du handlar hos Naturebaby ingås alla affärer och avtal på danska. Affärer och avtal med barn och ungdomar under 18 år kan endast ingås av föräldrar eller annan myndig person som lagligt kan handla på barnets eller den ungas vägnar. På Naturebaby kan du enbart beställa varor via vår hemsida. Når du handlar på Naturebaby, ingår du en handel med:
Naturebaby
Sivlandvænget 3
5260 Odense S
CVR: 37919632
TLF: +45 36939022
Mail: contact@nature-baby.com
Priser
Alla priser är i lokal valuta och inkl. moms till leveranslandet. Priserna är dagspriser.
Leverans
Våra leveranstider beror på vilka produkter du köper. Du kan se leveranstiden på varje produkt. Om produkten inte är i lager kommer du att få ett mail eller ett samtal från en anställd några timmar efter köpet.
Eftersom vi inte har alla varor i lager kan leveranstiden variera från ca 1 till 14 dagar. Din beställning skickas når alla varor är packade och klara för avsändning. Därför ska det senaste avsändningsdatumet betraktas som det faktiska avsändningsdatumet. 97% av alla leveranser kommer till dig dagen efter att vi har skickat den från vårt lager.
Leverans av varor anses ha skett når Post Danmark eller GLS har levererat varan till den angivna leveransadressen, och du har mottagit/kvitterat varan.
Vi skickar till Danmark, Sverige och Grønland. Priset på frakten beror på vilket land man skickar till. Det finns endast fri frakt vid beställningar över 499,- för leveranser i Danmark med fraktmetoden "GLS Pakkeshop".
Frakt
Alla frakter skickas med Post Danmark eller GLS.
För att följa en frakt, kommer du strax efter att vi har skickat din beställning att få ett e-mail från oss med en spårningskod. Här kan du, genom att logga in, följa din beställning.
Fraktkostnader kan ses når varor har lagts i kundvagnen och leveransadress har valts.
Fraktpriser:
LAND | UPPMÄRKNING | HEMLEVERANS | FRI FRAKTGRÄNS |
Danmark | 49 DKK | 59 DKK | 799 DKK (Upphämtning) |
Sverige | 59 SEK | 79 SEK | 999 SEK (Upphämtningspunkt) |
Belgien | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Frankrike | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Nederländerna | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Italien | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Polen | 35 PLN | 49 PLN | 499 PLN (Upphämtningspunkt) |
Spanien | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Tyskland | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Österrike | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Portugal | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Tjeckien | 200 CZK | 300 CZK | 2500 CZK (Upphämtningspunkt) |
Rumänien | 39 RON | 59 RON | 499 RON (Upphämtningspunkt) |
Bulgarien | 16 BGN | 24 BGN | 199 BGN (Upphämtningspunkt) |
Kroatien | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Slovakien | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Cypern | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Lettland | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Slovenien | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Litauen | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Estland | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Luxemburg | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Finland | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Malta | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Grekland | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Ungern | 3.150 HUF | 4.750 HUF | 39.999 HUF (Upphämtningspunkt) |
Norge | 95 NOK | 140 NOK | 1.499 NOK (Upphämtningspunkt) |
Irland | 8 EUR | 12 EUR | 100 EUR (Upphämtningspunkt) |
Storbritannien | 7 GBP | 10 GBP | 85 GBP (Upphämtningspunkt) |
Schweiz | 8 CHF | 12 CHF | 100 CHF (Upphämtningspunkt) |
Vissa varor är för stora för GLS och Post Nord och kan därför tillkomma 199 eller 299 kr. i leveransavgift. Detta gäller pallleveranser till privatadresser. Detta kommer att framgå när du gåret till betalning.
Om det är avtalat med Naturebaby att Post Danmark eller GLS får ställa leveransen på et angivet ställe på adressen, exempelvis "Får ställas i carport" eller "Ställ vid ytterdörren" eller liknande, sker detta på ditt ansvar och risk.
Alla försändelser är försäkrade av Naturebaby. Upptäcker du en skada på paketet ska detta meddelas Naturebaby genom att kontakta contact@nature-baby.com.
Vi uppmärksammar att om ditt paket inte hämtas på Posthuset/paketbox i rätt tid kommer paketet att skickas tillbaka till vårt lager. I så fall kommer fraktkostnader som motsvarar våra kostnader att tillkomma.
Betalning
Alla priser på Naturebaby är inkl. moms och exkl. frakt. Det dras inga pengar från ditt konto förrän varan har skickats. Det finns inga betalningsavgifter på Naturebaby
Vi erbjuder följande betalningsalternativ:
1) Dankort, Visa Dankort, Visa, MasterCard, Maestro, American Express, Visa Electron, Diners Club, Mobile Pay, Viabill kredit och EAN fakturering. Betalningen är helt enkel och sker på en krypterad och säker anslutning direkt till PBS, och som endast du och PBS kan läsa. Det finns således ingen annan som kan se eller spara informationen om dig. När du betalar med kreditkort är du alltid skyddad mot missbruk. Du har nämligen möjlighet att avvisa en betalning när du får din betalningsöversikt. Du har ingen självrisk i händelse av att ditt betalningskort missbrukas i en internetbutik som använder SSL (Secure Socket Layer) i sitt betalningssystem.
2) Viabill. Du kan läsa mer om denna möjlighet här: http://www.viabill.com
3) Du har möjlighet att betala med barnbidrag. Det innebär att du beställer och får levererat dina varor direkt, men att Naturebaby först drar pengarna från kontot nästa gång barnbidraget betalas ut. Det vill säga, om du beställer samma dag som barnbidraget kommer, kommer du att bli debiterad samma dag. Köper du dagen efter att barnbidraget har betalats ut, dras pengarna för ditt köp först nästa gång barnbidraget betalas ut. Om vi av någon anledning inte kan leverera din order direkt och din order därmed först levereras efter att barnbidraget har mottagits, drar vi också först pengarna när varorna skickas. Vid användning av vår tjänst betala med barnbidrag kan den totala ordern max uppgå till 2.000 kr, inklusive eventuella avgifter och frakt. Det är inte möjligt att kombinera betalning med barnbidrag och Viabill-betalning.
Du kommer att få ett e-postmeddelande när varan har skickats med faktura och fraktinformation.
Ångerrätt/byte
Du har 30 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. För att utnyttja den förlängda/utvidgade returrätten i förhållande till de ursprungliga 14 dagarna enligt konsumentavtalslagen krävs det att varan inte har brutits i förpackningen och att varan fortfarande är tillgänglig i butiken.
Ångerfristen löper ut 30 dagar efter den dag du;
1) Har mottagit din vara
2) Får den sista varan i fysisk besittning, när det gäller en beställning av flera olika varor, som beställts i en order, och som levereras enskilt
3) Får det sista partiet, eller den sista delen i fysisk besittning, när det gäller en beställning om leverans av en vara som består av flera partier eller delar
Du ska inom 30 dagar från mottagandet ge oss meddelande om att du önskar ångra ditt köp. Meddelandet ska ges genom att skicka ett mail till contact@nature-baby.com. I ditt meddelande ska du tydligt informera oss om att du önskar utnyttja din ångerrätt. Du kan också välja att använda vårt standard ångerformulär och skicka med retur. Den finner du bifogad din orderbekräftelse/vara - alternativt kan du använda vår returportal.
Du kan inte ångra dig genom att bara vägra att ta emot varan utan samtidigt ge oss tydligt meddelande om detta.
Om du har köpt flera varor hos oss har du möjlighet att skicka en eller flera varor i retur, även om de har köpts under en och samma order. Observera att du inte får tillbaka fraktkostnaderna om du ångrar en del av ditt köp.
Retur
Du ska skicka tillbaka din beställning till oss utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar ångra ditt köp. Du ska stå för de direkta kostnaderna för att returnera varan.
Vid retur är du ansvarig för att varan är ordentligt inslagen.
Du bär risken för varan från tidpunkten för varans leverans.
För varor som inte hämtas ut i postbutiker/paketbutiker, kommer du att få returfrakten avdraget på samma sätt som om du hade returnerat via vår returportal.
Vissa varor kan på grund av sin art inte returneras med vanlig post. Detta gäller för Barnsängar, större möbler m.m.
Kostnaderna för retur förväntas högst uppgå till ca 600 kr. Sängar och andra möbler är ofta dyra att skicka tillbaka, eftersom de måste transporteras på pallar.
Varans skick när du skickar tillbaka den
Du ansvarar endast för eventuell försämring av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur den fungerar. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik.
Om varan har provats utöver vad som beskrivits ovan, betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrat köp endast får tillbaka en del eller inget av köpbeloppet, beroende på varans handelsmässiga värde.
För att få tillbaka hela köpbeloppet måste du alltså göra samma sak som man kan i en fysisk butik. Du får prova varan, men inte använda den i egentlig mening.
Återbetalning av köpbeloppet
Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis det belopp du har betalat till oss tillbaka. Vid en värdeförsämring som du ansvarar för, dras detta av från köpbeloppet.
Returneras köpet senare än 30 dagar efter mottagandet, kan vi bedöma att pengarna ska återbetalas i form av presentkort. T.ex. om kreditkortet har spärrats under tiden och vi därmed inte kan återbetala pengarna på det använda kortet.
Om du utnyttjar din ångerrätt, återbetalar vi alla betalningar mottagna från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra kostnader som följd av ditt eget val av en annan leveransform än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi har mottagit meddelande om ditt beslut att ångra detta avtal. Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har samtyckt till något annat.
Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varan tillbaka, såvida du inte innan dess har presenterat dokumentation för att ha returnerat den.
Om du ångrar köpet, ska varan skickas till:
Naturebaby
Sivlandvænget 3
5260 Odense S
Vi uppmärksammar att vi inte tar emot paket som skickas med postförskott eller paket som skickas till ett utlämningsställe/postbutik.
Vad ska jag skicka tillbaka?
Du ska bifoga en kopia av orderbekräftelsen eller annan dokumentation för ditt köp, så att vi kan se vem paketet kommer ifrån.
Observera! Vi tar inte emot paket som skickas med postförskott.
Byten
Vid byte måste du själv betala frakten för att få varorna skickade på nytt.
Reklamationsrätt
När du handlar på Naturebaby, har du självklart 24 månaders reklamationsrätt. Om varan är skadad kan du skicka ett e-postmeddelande till oss med en beskrivning av skadan, så återkommer vi så snart som möjligt med besked om hur vi löser ärendet.
Detta kan innebära att du antingen får varan reparerad, bytt, pengarna tillbaka eller rabatt på priset, beroende på den konkreta situationen. Detta förutsätter självklart att reklamationen är berättigad och att bristen inte har uppståttet på grund av felaktig användning av produkten eller annat skadevållande beteende.
Reklamation ska göras inom rimlig tid efter att du har upptäckt bristen på varan.
Kom ihåg att spara din faktura, om det skulle uppstå et problem. Vi återbetalar rimliga fraktkostnader som du kan ha i samband med retur av varan, när reklamationen är berättigad. Det kommer i praktiken att vara den billigaste fraktmetoden. När du returnerar varan, vänligen ange vad problemet är, så detaljerat som möjligt.
Kom ihåg att varan alltid ska skickas tillbaka i säker förpackning, och få ett kvitto för avsändningen, så att vi kan återbetala dina fraktkostnader. Observera! Vi tar inte emot paket som skickas med postförskott eller liknande.
Produktsortiment
I händelse av att produkter eller modeller är försenade från leverantören eller utgåret ur sortimentet, kommer Naturebaby att informera om detta.
Dokumentation och vägledning: Om det finns produktbeskrivningar och bruksanvisningar för varan, följer dessa med leveransen från Naturebaby. Om du önskar ytterligare information eller rådgivning kan du kontakta oss på contact@nature-baby.com. Naturebaby garanterar att varorna uppfyller kraven för CE-märkning.
Presentkort
Vid köp av presentkort är kortet aktivt i 3 år efter köpdatumet. Det är möjligt att använda kortet vid flera tillfällen om man önskar detta. Om du till exempel har et presentkort på 1.000 kr. och använder 500 kr. på en beställning, kommer de resterande 500 att finnas kvar på kortet som kan användas senare. Et presentkort från Naturebaby levereras elektroniskt, som PDF-dokument, där du kan ladda ner et presentkort som du kan skriva ut eller skicka till presentkortets mottagare. Om kortet försvinner är det möjligt att kontakta kundtjänst för att få koden utdelad igen. Du betalar ingen frakt vid köp av presentkort!
Personuppgifter
Hos Naturebaby är dina uppgifter konfidentiella och kommer att behandlas i enlighet med personuppgiftslagen. Läs mer om vår persondatapolitik.
För att du ska kunna ingå ett onlineavtal med Naturebaby, måste du registrera dig med följande personliga uppgifter:
• Namn
• Adress
• E-postadress
Vi registrerar dina personuppgifter med syftet att kunna leverera varan till dig. Personuppgifterna registreras hos Naturebaby och raderas endast om kunden begär detta. Det är dock et krav enligt bokföringslagen, att uppgifterna sparas i minst 5 år. När personuppgifter samlas in via vår webbplats, säkerställer vi att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, så att du är informerad om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.
Naturebaby är personuppgiftsansvarig och är den enda som har tillgång till de uppgifter som registreras om dig.
Direktören och anställda hos Naturebaby har tillgång till de uppgifter som registreras om dig.
Uppgifter som lämnas till Naturebaby vidarebefordras eller säljs på inget sätt till tredje part, och vi registrerar inga känsliga personuppgifter.
Som registrerad kund hos Naturebaby har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen. Du har också rätt till insyn i vilka uppgifter som har registrerats om dig. Dessa rättigheter har du enligt personuppgiftslagen och förfrågningar i samband med detta riktas till Naturebaby via e-post contact@nature-baby.com.
Force majeure
Som följd av force majeure upphör Naturebaby’s förpliktelser. Om perioden under force majeure är längre än 2 månader, har både du och Naturebaby rätt att häva avtalet, utan att det i sådana fall finns någon skuld att betala till skadevållaren. Med force majeure avses bland annat strejker, import-/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos företaget eller företagets leverantörer.
Förbehåll
Naturebaby förbehåller sig rätten att ändra och uppdatera de villkor och bestämmelser som gäller för denna webbplats. Det är viktigt att du håller dig informerad om eventuella ändringar.
Produktbilder kan variera i förhållande till själva produkten.
Klageadgang
Om du som konsument vill klaga över ditt köp, ska du kontakta Naturebaby på contact@nature-baby.com. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka en klagomål till Nämndens Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen för Nämndens Hus.
För att kunna klaga, måste varan eller tjänsten som du vill klaga över ha kostat minst 1.110 kr. och högst 100.000 kr. För klagomål över kläder och skor måste priset dock ha varit minst 720 kr. Det kostar et avgift att få klagomålet behandlat.
Har du hemvist i et ett annat EU-land än Danmark, kan du klaga till EU-kommissionens online klagportal här.
Standardångerformulär
Standardångerformulär
(Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten görs gällande)
Till:
Naturebaby
5260 Odense S
E-post: contact@nature-baby.com
Jag meddelar härmed att jag önskar göra ångerrätten gällande i samband med mitt köpavtal om följande varor/tjänster:
____________________________________________
Beställt den: ___________
Mottaget den: _________
Konsumentens namn: _____________________________
Konsumentens adress: ____________________________
Konsumentens underskrift: ________________________
Datum: _________________
(endast om formulärets innehåll meddelas på papper)
Handelsvillkoren är senast uppdaterade den 15.01.2024