Villkor och bestämmelser

 

Kom ihåg att alltid läsa Villkor och Bestämmelser innan du genomfør et inkøp

Nedan føljer försäljnings- och leveransvillkor som gäller för alla leveranser från Naturebaby. Villkoren gäller i de fall då det inte finns några andra skriftliga avtal mellan dig som köpare och Naturebaby

Når du handlar hos Naturebaby ingås alla affärer och avtal på danska. Affärer och avtal med barn och unga under 18 år kan endast ingås av föräldrar eller annan myndig person som lagligt kan handla på barnets eller den ungas vägnar. På Naturebaby kan du enbart beställa varor via vår hemsida. Når du handlar på Naturebaby, ingår du en affär med:

Naturebaby
Sivlandvænget 3
5260 Odense S
CVR: 37919632

TLF: +45 36939022

Mail: contact@nature-baby.com

Priser

Alla priser är i lokal valuta och inkl. moms till leveranslandet. Priserna är dagspriser.

Leverans

Våra leveranstider beror på vilka produkter du köper. Du kan se leveranstiden på varje produkt. Om produkten inte är i lager kommer du att få ett mail eller ett samtal från en anställd några timmar efter köpet.

Eftersom vi inte har alla varor i lager kan leveranstiden variera från ca 1 till 14 dagar. Din beställning skickas når alla varor är packade och klara för avsändning. Därför ska det senaste avsändningsdatumet betraktas som det faktiska avsändningsdatumet. 97% av alla leveranser kommer till dig dagen efter att vi har skickat den från vårt lager.

Leverans av varor anses ha skett når Post Danmark eller GLS har levererat varan till den angivna leveransadressen, och du har mottagit/kvitterat varan.

Vi skickar till Danmark, Sverige och Grønland. Priset på frakten beror på vilket land man skickar till. Det finns endast fri frakt vid 799,- på leveranser i Danmark med fraktmetoden "GLS Pakkeshop".

Frakt

Alla frakter skickas med Post Danmark eller GLS.

För att följa en frakt kommer du strax efter att vi har skickat din beställning att få ett e-mail från oss med en track-and-trace-kod. Där kan du, genom att logga in, följa din beställning.

Fraktkostnader kan ses når varor har lagts i kundvagnen och leveransadress har valts.

Fraktpriser:


 LAND HÄMTNING HEMLEVERANS FRI FRAKTGRÄNS
Danmark 49 DKK 59 DKK 799 DKK (Upphämtning)
Sverige 99 SEK 99 SEK 999 SEK
Belgien 9,95 EUR 9,95 EUR 100 EUR
Frankrike 11,95 EUR 11,95 EUR 100 EUR
Holland 9,95 EUR 9,95 EUR 100 EUR
Italien 14,95 EUR 14,95 EUR 100 EUR
Polen 39 PLN 39 PLN 499 PLN
Spanien 14,95 EUR 14,95 EUR 100 EUR
Tyskland 9,95 EUR 9,95 EUR 100 EUR
Österrike 9,95 EUR 9,95 EUR 100 EUR
Portugal 29,95 EUR 29,95 EUR 250 EUR
Tjeckien 349 CZK 349 CZK 5000 CZK
Rumänien 169 RON 169 RON 1250 RON
Bulgarien 89 BGN 89 BGN 750 BGN
Kroatien 44,95 EUR 44,95 EUR 250 EUR
Slovakien 21,95 EUR 21,95 EUR 250 EUR
Cybern 54,95 EUR 54,95 EUR 500 EUR
Letland 29,95 EUR 29,95 EUR 250 EUR
Slovenien 21,95 EUR 21,95 EUR 250 EUR
Litauen 29,95 EUR 29,95 EUR 250 EUR
Estland 44,95 EUR 44,95 EUR 250 EUR
Luxemburg 9,95 EUR 9,95 EUR 100 EUR
Finland 24,95 EUR 24,95 EUR 100 EUR
Malta 54,95 EUR 54,95 EUR 500 EUR
Grekland 54,95  EUR 54,95 EUR 500 EUR
Ungern 17.999 HUF 17.999 HUF 120.000 HUF
Norge 95 NOK 140 NOK 1.499 NOK (upphämtningspunkt)
Irland 24,95 EUR 24,95 EUR 250 EUR
UK 7 GBP 10 GBP 85 GBP (upphämtningspunkt)
Schweiz 8 CHF 12 CHF 100 CHF (upphämtningspunkt)

 

Vissa varor är för stora för GLS och Post Nord och kan därför komma att debiteras 199 eller 299 kr. i leveransavgift. Detta gäller pallleveranser till privata adresser. Detta kommer att framgå när du gåret till betalning.

Om det är avtalat med Naturebaby att Post Danmark eller GLS får ställa leveransen på et angiven plats på adressen, t.ex. "Får ställas i carport" eller "Ställ vid ytterdörren" eller liknande, sker detta på ditt ansvar och risk.
Alla försändelser är försäkrade av Naturebaby. Om du upptäcker en skada på paketet ska detta meddelas Naturebaby genom att kontakta contact@nature-baby.com.

Vi uppmärksammar att om ditt paket inte hämtas på Posthuset/paketbox i rätt tid kommer paketet att skickas tillbaka till vårt lager. I så fall kommer fraktavgifter att tillkomma som motsvarar våra kostnader.

Betalning

Alla priser på Naturebaby är inkl. moms och exkl. frakt. Det dras inga pengar från ditt konto förrän varan har skickats. Det tillkommer inga betalningsavgifter på Naturebaby

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

1) Dankort, Visa Dankort, Visa, MasterCard, Maestro, American Express, Visa Electron, Diners Club, Mobile Pay, Viabill kredit och EAN fakturering. Betalningen är helt enkel och sker på en krypterad och säker förbindelse direkt till PBS, och som endast du och PBS kan läsa. Det är således ingen annan som kan se eller spara dina uppgifter. När du betalar med kreditkort är du alltid skyddad mot missbruk. Du har nämligen möjlighet att neka en betalning när du får din betalningsöversikt. Du har ingen självrisk i händelse av att ditt betalningskort missbrukas i en internetbutik som använder SSL (Secure Socket Layer) i sitt betalningssystem.

2) Viabill. Du kan läsa mer om detta alternativ här: http://www.viabill.com

3)  Du har möjlighet att betala med barnbidrag. Det innebär att du beställer och får levererat dina varor direkt, men att Naturebaby först drar pengarna från kontot nästa gång barnbidraget betalas ut. Det vill säga, om du beställer samma dag som barnbidraget kommer, kommer du att debiteras samma dag. Köper du dagen efter att barnbidraget har betalats ut, dras pengarna för ditt köp först nästa gång barnbidraget betalas ut. Om vi av någon anledning inte kan leverera din order direkt och din order därför först levereras efter att barnbidraget mottagits, drar vi också först pengarna när varorna skickas. Vid användning av vår tjänst betala med barnbidrag kan den totala beställningen max uppgå till 2.000 kr, inklusive eventuella avgifter och frakt. Det är inte möjligt att kombinera betalning med barnbidrag och Viabill-betalning.

Du kommer att få ett e-postmeddelande när varan har skickats med faktura och fraktinformation. 

Ångerrätt/byte

Du har 30 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. För att använda den förlängda/utvidgade ångerrätten i förhållande till de ursprungliga 14 dagarna enligt konsumentavtalslagen krävs det att varan inte har brutits i förpackningen och att varan fortfarande är tillgänglig i butiken.

Ångerfristen löper ut 30 dagar efter den dag du;

1) Har mottagit din vara
2) Får den sista varan i fysisk besittning, när det gäller en överenskommelse om flera olika varor som beställts i en order och som levereras enskilt
3) Får den sista partiet, eller den sista delen i fysisk besittning, när det gäller en överenskommelse om leverans av en vara som består av flera partier eller delar  

Du ska inom 30 dagar från mottagandet ge oss meddelande om att du önskar att ångra ditt köp. Meddelandet ska ges genom att skicka ett mail till contact@nature-baby.com. I ditt meddelande ska du tydligt göra oss uppmärksamma på att du önskar utnyttja din ångerrätt.  Du kan också välja att använda vårt standard ångersformulär och skicka med retur. Den finner du bifogad din orderbekräftelse/vara - alternativt kan du använda vår returportal.
                                                                                                                   
Du kan inte ångra genom att bara vägra ta emot varan utan samtidigt ge oss tydligt meddelande om detta.

Om du har köpt flera varor hos oss har du möjlighet att skicka en eller flera varor i retur, även om de är köpta under en order. Observera att du inte får fraktkostnaderna tillbaka om du ångrar en del av ditt köp.

Retur

Du ska skicka tillbaka din order till oss utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar att ångra ditt köp. Du ska stå för de direkta kostnaderna i samband med återlämnandet av varan.
Vid retur är du ansvarig för att varan är ordentligt förpackad.
Du bär risken för varan från tidpunkten för varans leverans.

Vid ej uthämtade varor i postbutiker/paketbutiker kommer du att bli debiterad returfrakten på samma sätt som om du hade returnerat via vår returportal.
 
Vissa varor kan på grund av sin art inte returneras med vanlig post. Detta gäller för Barnsängar, större möbler m.m.
Kostnaderna för returförsändelse förväntas högst uppgå till ca 600 kr. Sängar och andra möbler är ofta dyra att skicka tillbaka, då dessa måste transporteras på pallar. 

Varans skick när du skickar tillbaka den

Du ansvarar endast för eventuell försämring av varans värde, som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur den fungerar. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik.
 
Om varan har provats mer än vad som beskrivs ovan, betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrat köp endast får tillbaka en del eller inget av köpesumman, beroende på varans handelsmässiga värde.
För att få tillbaka hela köpesumman måste du alltså göra detsamma som man kan i en fysisk butik. Du får prova varan, men inte använda den på riktigt.

Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp du har betalat till oss. Vid en värdeförsämring, som du ansvarar för, dras denna från köpesumman.

Returneras köpet senare än 30 dagar efter mottagande, kan vi bedöma att pengarna ska återbetalas i form av presentkort. T.ex. om kreditkortet har spärrats under tiden och vi därmed inte kan återbetala pengarna på det använda kortet. 
 
Om du utnyttjar din ångerrätt, återbetalar vi alla betalningar som vi har mottagit från dig, inklusive fraktkostnader (dock inte extra kostnader som följd av ditt eget val av en annan leveransmetod än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödig försening och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi har mottagit meddelande om ditt beslut att ångra detta avtal. Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har samtyckt till något annat.
Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varan tillbaka, såvida du inte innan dess har lagt fram dokumentation för att ha returnerat den.
 
Om du ångrar köpet ska varan skickas till:
Naturebaby
Sivlandvænget 3
5260 Odense S

Vi vill uppmärksamma att vi inte tar emot paket skickade med postförskott eller paket skickade till ett paketombud/postbutik.

Vad ska jag skicka tillbaka? 

Du ska bifoga en kopia av orderbekräftelsen eller annan dokumentation för ditt köp, så att vi kan se vem paketet kommer ifrån.
Observera! Vi tar inte emot paket skickade med postförskott.

Byten

Vid byte måste du själv betala frakten för att få varorna skickade på nytt.

Reklamationsrätt

När du handlar på Naturebaby, har du självklart 24 månaders reklamationsrätt. Är varan skadad kan du skicka ett e-postmeddelande till oss med en beskrivning av skadan, så återkommer vi så snart som möjligt med information om hur vi löser ärendet.
Detta kan innebära att du antingen får varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller rabatt på priset, beroende på den konkreta situationen. Detta förutsätter självklart att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått et på grund av felaktig användning av produkten eller annan skadlig beteende.
Reklamation ska göras inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet med varan.
Kom ihåg att spara din faktura, om det skulle uppstå et problem. Vi återbetalar rimliga fraktkostnader som du kan ha i samband med returnering av varan, när reklamationen är berättigad. Det kommer i praktiken att vara den billigaste fraktmetoden. När du returnerar varan, vänligen ange vad problemet är, så detaljerat som möjligt.

Kom ihåg att varan alltid ska skickas tillbaka i säker förpackning, och få ett kvitto för avsändning, så att vi kan återbetala dina fraktkostnader. Observera! Vi tar inte emot paket skickade med efterkrav eller liknande. 

Varusortiment

I händelse av att produkter eller modeller är försenade från leverantören eller utgår et ur sortimentet, kommer Naturebaby att informera om detta.
Dokumentation och vägledning: Om det finns produktbeskrivningar och bruksanvisningar för varan, följer dessa med leveransen från Naturebaby. Om du önskar ytterligare information eller rådgivning kan du kontakta oss på contact@nature-baby.com. Naturebaby garanterar att varorna uppfyller kraven för CE-märkning.

Presentkort

Vid köp av presentkort är kortet aktivt i 3 år efter inköpsdatumet. Det är möjligt att använda kortet vid flera tillfällen om man så önskar. Om du t.ex. har et presentkort på 1.000 kr. och använder 500 kr. på en beställning, kommer de återstående 500 att finnas kvar på kortet som kan användas senare. Et presentkort från Naturebaby levereras elektroniskt, som PDF-dokument, där du kan ladda ner et presentkortet, som du kan skriva ut eller skicka till mottagaren av presentkortet. Om kortet försvinner är det möjligt att kontakta kundtjänst för att få koden utdelad igen. Du betalar ingen frakt vid köp av presentkort!

Personuppgifter

Hos Naturebaby är dina uppgifter konfidentiella och kommer att behandlas i enlighet med personuppgiftslagen. Läs mer om vår personuppgiftspolicy .

För att du ska kunna ingå ett onlineavtal med Naturebaby måste du registrera dig med följande personliga uppgifter:
• Namn 
• Adress  
• E-postadress 

Vi registrerar dina personuppgifter med syftet att kunna leverera varan till dig. Personuppgifterna registreras hos Naturebaby och raderas endast om kunden önskar detta. Det är dock et krav enligt bokföringslagen att uppgifterna sparas i minst 5 år. När personuppgifter samlas in via vår webbplats säkerställer vi att detta alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, så att du är informerad om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.

Naturebaby är personuppgiftsansvariga och är de enda som har tillgång till de uppgifter som registreras om dig.
Direktören och anställda hos Naturebaby har tillgång till de uppgifter som registreras om dig.

Uppgifter som lämnas till Naturebaby vidarebefordras eller säljs på inget sätt vidare till tredje part, och vi registrerar inga känsliga personuppgifter.
Som registrerad kund hos Naturebaby har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen. Du har också rätt att få insyn i vilka uppgifter som är registrerade om dig. Dessa rättigheter har du enligt Personuppgiftslagen och förfrågningar i samband med detta riktas till Naturebaby via e-post contact@nature-baby.com.

Force majeure

Som följd av force majeure upphör Naturebaby’s förpliktelser. Om perioden under force majeure är längre än 2 månader har såväl du som Naturebaby rätt att häva avtalet, utan att det i sådana fall finns någon skuld att betala till skadevolder. Med force majeure menas bland annat strejker, import- och exportförbud, oavsett om detta förekommer hos företaget eller företagets leverantörer.

Förbehåll

Naturebaby förbehåller sig rätten att ändra och uppdatera de villkor och bestämmelser som gäller för denna webbplats. Det är viktigt att du håller dig informerad om eventuella ändringar.
Produktbilder kan variera i förhållande till själva produkten.

Klagomål

Om du som konsument vill klaga över ditt köp, ska du kontakta Naturebaby på contact@nature-baby.com. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka in ett klagomål till Nämndernas Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klagaportalen för Nämndernas Hus.

För att kunna klaga måste varan eller tjänsten som du vill klaga över ha kostat minst 1.110 kr och högst 100.000 kr. För klagomål över kläder och skor ska dock priset ha varit minst 720 kr. Det kostar et avgift att få klagomålet behandlat.

Har du hemvist i et annat EU-land än Danmark, kan du klaga till EU-kommissionens online klagportal här.

Standardångerformulär

Standardångerformulär

(Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten görs gällande)

Till:
Naturebaby
5260 Odense S
E-post: contact@nature-baby.com

Jag meddelar härmed att jag önskar att göra ångerrätten gällande i samband med mitt köpavtal om följande varor/tjänster:

____________________________________________

Beställt den: ___________

Mottaget den: _________

Konsumentens namn: _____________________________

Konsumentens adress: ____________________________

Konsumentens underskrift: ________________________

Datum: _________________

(endast om formulärets innehåll meddelas på papper)

Handelsvillkoren har senast uppdaterats den 15.01.2024